Nemrég megkeresett a HVG.hu egy munkatársa azzal, hogy korábbi bejegyzéseim ihletésére a MÁV halott vonatcsarnokáról és a még működő járműjavítójáról készítene egy videóriportot. Persze a csarnokba nem kapott forgatási engedélyt, de ellátogattunk a közvetlen hátsószomszédságában működő aktív műhelybe. Itt, a MÁV-irodaépület mögötti udvaron is ki volt szórva néhány rothadó vagon, úgyhogy bemásztam olyan fotókat készíteni, amik jobban átadják, hogy mit lát az ember maga előtt ott.
Az agyam eldobására késztetett, amikor megláttam, hogy a kocsit a MÁV saját belső, nem is olyan régi dokumentumainak rohasztására használja. Például itt hevert 2005-ös tanulmányuk a peronzárak bevezetéséről, és rengeteg irat, akta, dosszié, alaprajz, térkép és terv!
A kupacok az ablakoknál kezdődnek az ülések között, és lefolynak a középső folyosóra. Nagy halmokban, kosztól-nedvességtől összeragadva gyűlnek a Dokumentumkomposztáló Kocsiban. Persze, persze, nyilván vannak szép rendben tartott példányok is a szomszédos irodaépületben, de azért felrémlett előttem a következő párbeszéd:
– Főnök úr, ezzel a 2005-ös tanulmánnyal itt mi legyen?
– Dobja csak a DoksiVagonba, Rozika!
Karakteres benyomást tesz a Dokument Expressz a MÁV-ügymenetről. Közben íme a látvány, amit egy csontváz-kocsiban él át az ember:
De volt más érdekesség is az udvaron. Például egy olyan hóolvasztó mozdony, aminek az orrára valódi repülőgépturbinát szereltek, hogy azzal olvassza a havat a sínekről. Mára sajnos alig látszik ki a gazból a szuperszónikus gépezet.
Ezután bementünk a valaha sok-sok embert foglalkoztató javítócsarnokba, ahol ma kevés-kevés embert foglalkoztatnak. A személyzet 50%-a, egy úr adott interjút a dicső múltról. Közben én nézelődtem, mert a csarnok egyrészt gyönyörű volt, másrészt nagyon érdekes. A nagy belső terek alapjáraton is lenyűgöznek, itt meg különösen szürreális volt az atmoszféra. Ezt egyrészt a rengeteg kibelezett jármű okozta, másrészt a hangár régebbi felében uralkodó sötét, rozsda által megült légkörben sorakozó vagonmatuzsálemek.
PANORÁMA: